Fra nett scrolling til fullført handel

Vi er nå godt i gang med andre del av kurset som omhandler sosial kommunikasjon. I denne delen av kurset har vi Cecilie Staude som foreleser og hun har gitt oss en introduksjon til markedsføring i et bærekraftperspektiv. I dagens samfunn finner vi dette som et svært relevant tema da klima og bærekraftig utvikling er sentralt for bedrifter og organisasjoner. Vi har blant annet vært innom FN’s bærekraftmålsom er en felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030. Disse bærekraftmålene er like relevant for enkeltindivider som store organisasjoner og bedrifter. Vi ser at flere og flere tar disse målene på alvor, og det er på tide å handle i stede for å bare snakke om det. Et annet tema vi har vært innom er medieutvikling og hvordan den digitale kundereisen foregår. I dette innlegget skal jeg gå nærmere på hvordan bedrifter i større grad benytter seg av sosiale medier for å reklamere og markedsføre. 

Vi ser at bedrifter i dag benytter seg i stor grad av sosiale medier når de skal reklamere og markedsføre sine produkter og tjenester. De største plattformene som Facebook, Instagram og Snapchat var opprinnelig til bruk for privatpersoner, men utviklingen har ført med seg at dette er viktige plattformer som organisasjoner kan benytte seg av for å markedsføre det de ønsker. Ved hjelp av de store plattformene kommer de også raskt og enkelt ut til potensielle kunder, og når ut i et stort geografisk område. Med Internett vil det være mulig for bedrifter å kunne markedsføre på helt nye måter enn tidligere. Blant annet er søkemotorene et naturlig startpunkt for en nettbruker, og vil derfor være essensielt og ha mange diverse søkeord koblet til sine produkter for at det raskt skal dukke opp på kundens nettleser. 

Plattformer anses som et viktig virkemiddel for salg og kommunikasjon, og ulike virksomheter benytter seg av flere kanaler og medier. Annonser og reklame som hele tiden popper opp på nettleseren på diverse medier kan være starten på en kjøpsprosess for mange potensielle kunder. Selv har jeg latt meg påvirke av annonser som har dukket opp på Facebook siden min, Instagram eller influensere som reklamerer. Forrige kjøp på nett var nettopp et slikt tilfelle. I starten søkte jeg litt rundt etter ytterjakker på nettet bare for å se, senere kom det opp reklame på Facebook da jeg skrollet meg nedover. Jeg klikket meg inn på en nettside hvor jeg fant en jakke jeg likte. Når jeg hadde vært inne på nettsiden og tittet litt, benyttet jeg meg av andre mediekanaler som Instagram og søkte opp deres merke for å se bilder av produkter, hvor mange følgere siden hadde og omtaler om produktene deres. Fra kundens sitt perspektiv kan det være nødvendig og bruke ulike kanaler for å bevise at det er et ettertraktet produkt og merke, samtidig som det øker tillitten mellom bedrift og kunde ved å se at de har mange følgere og likes på deres profiler.   

Det er ingen tvil om at digitale løsninger har endret for hvordan man kan skaffe seg et konkurransefortrinn innenfor sitt marked. Gjennom lønnsom formidling av varer og tjenester kan man kapre de potensielle kundene som nøler med å avslutte kjøpsprosessen med et kjøp, det er også en effektiv måte å skaffe seg nye kunder på, og gjøre seg synlig på markedet. For at bedrifter skal kunne henge med i markedet er det viktig at de leverer god kommunikasjon med kunden, og i dag er det blitt gjennom internett og sosiale medier. 

Det at sosiale medier og plattformer har gjort det mer effektivt å kommunisere med kunder, nå ut til flere potensielle brukere og et nyttig verktøy for bedriftene er det ingen tvil om. Algoritmer som skreddersyr reklame for oss, og gjør oss mer fristet til å fullføre kjøpet har blitt det daglige og vanskelig å styre unna. En konklusjon på slutten vil være at for å være med i konkurransen om å være ledende i et marked er det viktig at man benytter seg av de verktøyene plattformer og sosiale medier gir får å nå ut til flest mulig samt ha en god kommunikasjon med kunden. I dag er flere og flere kritiske til hva man velger, og mange gjør gjerne litt research før en eventuell handling. Derfor anser jeg sosiale medier som viktige og nyttige hjelpemidler for å gjennomføre lønnsomme formidlinger av varer og tjenester. 

Jeg ser frem til fortsettelsen i dette andre temaet, og jeg syntes vi allerede har vært innom mye spennende som i dag er veldig relevant. 

-Trude 

Kilder

https://www.fn.no/om-fn/fns-baerekraftsmaal

https://old.magma.no/adopsjon-av-sosiale-medier-i-kjopsprosessen

https://old.magma.no/markedsfoering-paa-internett

https://old.magma.no/omnikanal-varehandel

En tanke om “Fra nett scrolling til fullført handel

  1. Hei Trude,

    Så fint at du har publisert første blogginnlegg i del 2, bra jobbet! Du har skrevet et fint innlegg om hvordan bedrifter benytter seg av sosiale medier i lys av markedsføring. Det er høyst relevant, også som du selv skriver i innlegget.

    Et tips til neste blogginnlegg er å bruke flere ulike referanser, gjerne fra ulike aktører/sider. I tillegg hadde det vært fint om du hadde benyttet flere hyperlinker underveis, ikke bare FN.

    Stå på videre, jeg ser frem til å lese ditt neste innlegg!

    Thea K, studentassistent

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.