Synliggjøring av bærekraft – viktig for markedsposisjoneringen

Vi går mot slutten av andre del av digital markedsføring som vi har hatt med Cecilie Staude. Tiden frem til nå har gått veldig fort, og har vært en intens periode. Selv om det har vært mye på kort tid, har vi lært masse, og vært innom interessante temaer som er nyttig å kunne noe om når vi senere skal ut i jobb. I dette innlegget skal jeg også ta utgangspunkt i eksamensoppgaven hvor vi har valgt bedriften Helthjem. Nå skal vi se hvordan bedriften i hvilken grad synliggjør bærekrafttiltak og initiativ gjennom kommunikasjon- og markedsaktiviteter. 

For at bedrifter og organisasjoner generelt skal betraktes som et bærekraftig og godt alternativ miljømessig, er de også nødt til å vise dette gjennom markedsføring at det er noe de jobber for. De må kunne jobbe for at bærekraft skal bli en del av merkevaren, og siden vi ser en økende trend i dette, er det lønnsomt for bedrifter å legge ned en del arbeid her. Resultatet kan føre til flere kunder, og at folk som nøler velger deres bedrift isteden for noen andre nettopp på grunn av merkeposisjoneringen. I en artikkel skrevet av Magne Supphellen skriver han blant annet at i den moderne markedsføringen har bærekraft blitt et hovedtema. Samfunnet forøvrig der iblant kunder, leverandører og samarbeidspartnere har en forventning om at bedrifter, organisasjoner, aktører osv.… bidrar aktivt med å nå FN’s bærekraftsmål. Her vil det åpne seg nye muligheter, men også noen nye risikoer. 

Det bedrifter derimot må være forsiktig med er grønnvasking. Dersom de fremstiller seg som mer bærekraftig enn hva de faktisk er kan fallhøyden være relativt høy dersom de skulle bli tatt for det, eller om det oppstår noen form for mistanke. I motsatt retning kan oppsiden være ganske stor for organisasjoner og bedrifter som leverer bra på forventningene om bærekraft. Det vil naturligvis variere i stor grad ut ifra hvordan type produkt og tjeneste det er snakk om, men ofte kan vi se at bærekraft ikke er det som står øverst på lista når folk skal velge, men leverer de godt på produkt og samtidig er bærekraftig og miljøvennlig er det med på å sterke troverdigheten og attraktiviteten rundt merkevaren. 

Vi ser at i større grad er bedrifter med på å ta et samfunnsansvar når det kommer til miljø og bærekraft. Helthjem gjør også sin del av denne typen ansvar og på deres hjemmesider kan man lese om hva de gjør og hvordan de gjør det. Bedriften bruker sosiale medier samt sin egen nettside for å vise frem arbeidet de gjør mot bærekraft. Jeg var blant annet inne på deres instagram-profil der de ikke har vært særlig aktive, men det som dukker opp blant de få bildene de hadde lagt ut var et slagord hvor det stod «enkel levering øker gjenbruket». Det Helthjem i hovedsak jobber for er enkel levering, og ved at de knytter et bærekraftsmål som gjenbruk inn i deres tjeneste gjør at de også kan bruke det i sin markedsposisjonering. For det er jo en sannhet i det blant oss forbrukere, vi vil jo ha det enklest mulig for at det skal gjennomføres. 

På deres Facebook-side finner vi dessuten innlegg som de deler gjennom plattformen. Dette er en kanal som effektivt brukes for å nå ut til flere brukere. Gjennom at enkelte Facebook-brukere for eksempel trykker «like» på noen av postene til helthjem gjør at det også dukker opp i feeden til deres venner og deres venners venner. Selv om ikke alle er like interessert eller oftest bare scroller rett forbi er det en måte å kommunisere på sosiale medier. Gjennom å være aktiv på slike plattformer, og linker til diverse innlegg fra sin hjemmeside vil det resultere i flere klikk på sine hjemmesider. Forbrukerne blir mer oppmerksomme på jobben helthjem gjør og får et innblikk av hvordan de jobber for blant annet et bedre miljø. 

Samtidig som de er på sosiale medier, har de også opprettet sin egen hjemmeside, og det er her jeg syntes de gjør en best jobb. Her finner vi flere artikler om hvordan helthjem jobber for et mer bærekraftig samfunn, og hvilke alternativer de går for som gjør at deres tjeneste er mer miljøvennlig. Nederst på siden finner man en egen lenke for «miljø og bærekraft» der det blant annet ligger artikler om hva forbrukere kan gjøre, gjenbruk og hva Helthjem gjør internt i bedriften. Under lenken «presse» finnes det også egne artikler med intervjuer der man kan lese om diverse ting som skjer i bedriften, og hva de gjør osv… Dette er en fin måte for å holde kunder og brukere av tjenesten oppdatert, og viser folket hvordan Helthjem velger å jobbe. 

Jeg vil konkludere med at Helthjem har en god nettside, som byr på mye informasjon rundt og om bedriften dersom man klikker seg inn på diverse lenker og artikler. De er svært lite aktive på blant annet Instagram, noe som kan være et forbedringspotensial, da vi vet at dette er en plattform mange brukere benytter seg av. På Facebook ser vi at bedriften er noe mer aktive, og er et godt valg av plattform for å nå ut til flest mulig, men vi ser en synkende trend på å gi ut likes på Facebook for tiden, og kan være en demper på å vise troverdighet blant kunder. Ved å derfor kanskje være mer aktive også på andre plattformer kan det skape enda mer engasjement blant forbrukere. 

De neste dagene er det eksamen som står for tur, og da er vi allerede ferdig med det andre temaet dette semesteret. Neste som står for tur er E-varehandel med Karl Philip Lund, noe jeg ser veldig frem til. Jeg tror også dette kan bli noen interessante uker, hvor vi har mye å se frem til. 

-Trude  

Kilder:

https://old.magma.no/hvorfor-og-hvordan-integrere-barekraft-i-merkeposisjoneringen

https://helthjem.no

En tanke om “Synliggjøring av bærekraft – viktig for markedsposisjoneringen

  1. Hei igjen Trude,

    Nok et fint blogginnlegg, veldig bra! 🙂 Det er fint at du knytter bærekraft til bedriftens posisjonering, samt et fokus på grønnvasking. Det er viktig å belyse!

    Til neste gang hadde det vært fint hvis du kildehenviser akademisk, gjerne i Chicago. Når det er sagt, det er veldig fint at du benytter flere hyperlinker underveis i innlegget.

    Stå på! Jeg gleder meg til å lese neste innlegg!

    Thea K, studentassistent

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.