Hvordan bli en influencer?

I dette innlegget skal vi se nærmere på hvordan man kan slå gjennom på Instagram. Hva som skal til for å få flere følgere, samt også inngå samarbeid med merkevarer. Merk at sosiale medier hele tiden er i endring, så det som er populært nå kan være helt annerledes enn om fem år. 

Instagram – i konstant endring
Instagram er en velkjent plattform som har over 2 milliarder aktive brukere hver måned, og er i dag en av den aller mest populære sosiale plattformen (Ahlgren, 2022). Den har en enorm brukermasse, og vi finner at plattformen er den som skaper mest engasjement per post enn noen andre sosiale plattformer. Ut ifra de sosiale plattformene jeg bruker er det oftest Instagram jeg får flest reaksjoner som likes og kommentarer dersom jeg poster innlegg, sammenlignet med for eksempel Facebook og LinkedIn. 

Medieplattformer er i konstant endring, og det er heller ingen unntak for Instagram (Inzpire.me, 2022). Gjennom årene har vi sett og erfart at algoritmene har endret seg i plattformen. Dette har skapt både frustrasjoner blant brukere, men noen endringer har også skapt positive tilbakemeldinger. Mens man blar seg nedover Instagram kan vi se at hver 3. post er reklame og innimellom finner vi også bilder fra andre kontoer som vi ikke følger, men som kan være interessante for oss ifølge algoritmene. Blar man gjennom Mystory ser vi også her at det popper opp reklame, ofte basert på kontoer man følger eller har vist noe interesse av i det siste. 

Hvordan opprette en god Instagram-profil
Det er ingen tvil om at influencere har etablert sitt eget marked på sosiale medier. De har som jobb med å markedsføre i sosiale medier på vegne av ulike annonsører (Utdanning.no, 2022). Denne type jobb har økt betraktelig de siste årene, og derfor er det også vanskeligere i dag å slå gjennom som en influencer. Inzpire.me har laget et innlegg på sin blogg med tips og triks for hvordan man kan lykkes å bli en influencer (Inzpire.me, 2022). Disse tipsene skal være basert på en analyse av 650 000 innlegg og stories fra inzpire.me sin plattform og Instagram. 

Gi et godt førsteinntrykk
Vi kan starte med første tips som er å gi publikum et godt førsteinntrykk, når de klikker inn på profilen din. Da er det grunnleggende å ha en klar stil eller et slags tema på bildene dine, slik at selve profilen ser gjennomført ut og man ser en slags rød tråd. Det kan gjøre en forskjell dersom man klarer å gjennomføre en layout på profilen som gir et profesjonelt uttrykk. Med dette kan man øke antall følgere samt øke interessen for at merkevarer ønsker å inngå et samarbeid med deg. 

Pass på å velge et profilbilde som passer din stil, eksempelvis dersom du er en influencer innenfor mote, prøv å få frem den unike stilen din på bildet. Eller dersom temaet ditt er reiseliv kan jo et bilde av deg med fossefall eller en annen type utsikt i bakgrunnen være en ide. 

Hvem er du?
Når man klikker seg inn på en Instagramprofil er bio’en noe av det første man ser på. Sørg for at bio’en har en god beskrivelse av hvem du er. Her kan du for eksempel ta med din jobbtittel, interesser og andre prestasjoner som kan være relevant å ha med. Det kan også være lønnsomt å ha med hva slags stil eller tema du kommer til å ha på profilen, for eksempel mote, reise, gaming osv… Da får folk umiddelbart vite hvordan type innhold du kommer til å legge ut. Dersom du har andre kanaler eller nettsider kan det være en god ide å inkludere disse i bio’en.

Det er her du viser ditt beste arbeid
Det vil i tillegg gi et godt førsteinntrykk å ha en tiltalende feed på profilen. Det er en fin måte å representere ditt beste arbeid på. Pass på når du tar nye bilder at dette skal passe inn sammen med de andre som allerede ligger ute. Rediger i samme stil og farger for å få en jevn og gjennomført feed. Det gir et fint helhetsinntrykk av profilen og ser mye ryddigere ut. Når du skal legge ut et innlegg på profilen din kan du stille deg følgende spørsmål: 

  • Hva er hovedfargene jeg vil ha i feeden min? 
  • Hvordan vil jeg at min generelle estetikk skal være? Rent og minimalistisk, eller mye og fargerikt? 
  • Hvilke 5 typer av innhold kan jeg produsere hver dag for å legge ut konsekvent? 

Når du har svar på disse tre spørsmålene har du en god ide for hvordan struktur du skal bygge opp i feeden din. 

Her er noen eksempler for hvordan det kan se ut: 

Skjermbilde fra Nina Sandbech sin Instagramprofil https://www.instagram.com/ninasandbech/

Skjermbilde fra Helene Myhre sin Instagramprofil https://www.instagram.com/helenemoo/

Med et gjennomført tema vil strukturen og feeden se mer profesjonell ut, og vil i større grad se mer tiltalende ut til både følgerne dine, andre merkevarer og annonsører. 

Instagram Story Highlights
Inne på Instagram er det noe som heter «Instagram Story Highlights» Legger man ut bilder her, vil de opprinnelig være synlig i 24 timer. Dette er en god plattform til å vise frem mer det hverdagslige man gjør, og følgerne får et lite innblikk i din hverdag. 

Man kan også lage ulike kategorier for story’ene du legger ut. Da vil de bli lagt øverst på Instagramprofilen din. Eksempelvis dersom du er en influenser som lager mat, kan du kategorisere disse ut ifra for eksempel type retter, ingredienser, frokost, middag osv… Dette kan være verdi for følgerne dine da de ved senere anledninger kan gå inn på din profil og se tildigere story’s du har lagt ut, og i tillegg finne fort frem til enkelte ting hvis du har kategorisert det. 

Her er et eksempel på hvordan det kan se ut: 

Skjermbilde fra Ida Gran Jansen sin Instagramprofil. https://www.instagram.com/idagranjansen/

Følg med på endringen
Videre er det viktig å følge med i Instagram sine endringer. Som tidligere nevnt er Instagram intet unntak når det kommer til utviklingen av plattformer. I det siste har du kanskje lagt merke til at det har poppet opp flere videoer når du scroller nedover. Det viser seg at man når ut til flere personer dersom man lager innhold med videoer, derfor er dette et lønnsomt verktøy å benytte seg av for å sanke inn flere følgere. 

Instagram story’s er et verktøy man kan dra god nytte av for å engasjere følgerne sine. Dette er en fin måte å skape innhold som kan oppleves som mer private og «bak lukkede dører». Her kan man legge til emojis, spørsmål til følgerne og diverse meningsmålinger som man kan stemme på. Dette skaper både engasjement og reaksjoner fra publikum, og de kan være med å ta avgjørelser eller få en følelse av at de har kontakt med deg. 

Ideelt sett vil det være lønnsomt å variere mellom videoer og bilder når man legger ut på Instastory. Da kan man appellere til flere av ditt publikum og skape en bedre respons. Begge typer historier har sine fordeler, noen brukere foretrekker heller å se korte stories med bilder og tekst, mens andre liker å se videoer med musikk eller tale. 

Ikke glem følgerne dine
Det og lykkes med samarbeidet er en viktig nøkkel for å opparbeide/opprettholde influencer statusen sin. Det siste året har det vært en økning på 8% i antall sponsede innlegg fra influencere. I tillegg har vi sett at influencerne selv drar nytte av det. Hele 64% av influencerne fikk lignende eller bedre rekkevidde med postene som var sponset enn hva de gjorde med innleggene som ikke var sponset. Når man skal legge ut sponset innlegg må man tenke på hvordan type produkt man promoterer. For at følgerne dine skal fortsette å følge deg må produktene appellere til de, og være relevante. Blir innholdet helt ute av kontekst og ingen sammenheng med hva du tidligere har postet, og hva du står inne for, kan man i verstefall miste følgere. Legg ut annonseinnlegg som resonerer med følgerne dine. Ofte finner vi at de beste samarbeidene er personlige. Dette gjør det også mer troverdig for publikum. For å få til dette kan du for eksempel legge ut ekte eksempler på hvordan du benytter deg av og bruker produktet, eller forklarer hva det er og hvordan du bruker det i ditt liv. 

Konklusjon
I dette innlegget har du fått inn liten innføring for hvordan man kan komme i gang med å bli en influencer, og hva som skal til for å få flere følgere samt få til et samarbeid med merkevarer. Det finnes ingen fasit for hvordan man skal slå igjennom, men basert på analyser og forskning er dette en gjenganger som funker. Ved å lytte til disse tipsene nevnt overfor er du på god vei inn i Instagram bransjen. Dette er hva som gjelder for 2022, og det er ventet at videoer blir mer populært dette året. Husk at plattformer generelt endrer seg over tid, så det gjelder å følge med i utviklingen. 

-Trude

KILDER:

Ahlgren, Matt. 2022 . «40+ Instagram statistikk og fakta for 2022» https://www.websiterating.com/no/research/instagram-statistics/ Lest: 27.mai 2022 

Inzpire.me. 2022. «Instagram Best Practices for Influencers in 2022». https://blog.inzpire.me/instagram-best-practices/ Lest: 27.mai 2022 

Utdanning.no. 2022. «Yrkesbeskrivelse Influencer».  https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/influencer Lest: 1.juni 2022 

Bilde 1: https://www.instagram.com/ninasandbech/

Bilde 2: https://www.instagram.com/helenemoo/

Bilde 3: https://www.instagram.com/idagranjansen/

2 tanker om “Hvordan bli en influencer?

  1. Hei Trude! Bra jobba! Du bruker statistikk og fakta fra gode kilder til å skape et relevant blogginnlegg. Bildene du har limt inn kommer ikke opp, kan det være en teknisk feil? Generelt vil jeg si at denne typen innlegg trenger skjermbilder 😉
    Ellers tenker jeg at undertitler ville vært bra. Undertitler tilfører struktur og er bra for SEO!
    Mvh Marius

    1. Hei Marius! Takk for god tilbakemelding. Nå har jeg prøvd å legge inn bildene på nytt, så da håper jeg de holder seg der fremover 🙂 Undertitler er også lagt inn!

      – Trude

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.